2010-06-24

hej vacker!


Det blev ett litet men välkommet avbrott mitt i zombieläsandet; uppföljaren till Sms från Soppero (Ann-Helén Laestadius) dök nämligen upp på mitt skrivbord. Gillade ju den och var riktigt nyfiken på hur det skulle gå för Agnes och Henrik. Det kommer jag naturligtvis inte att avslöja här :) men så mycket kan jag säga - jag blev inte besviken... Härligt pirr! Och bra och intresseväckande story. Kom på mig själv att kolla på Oððasat igår, alltså den samiskspråkiga nyhetssändningen... Varför? Man vill lära sig mer helt enkelt. Författaren är grym på att föra fram sitt budskap utan att för den skull låta det ta över den spännande handlingen.

Agnes ska tillbringa sex veckor av sitt sommarlov uppe i Soppero hos mormor och morfar, hennes mamma kommer också upp och gästspelar lite. Där uppe väntar Henrik ivrigt, men på grund av ett missförstånd på chatten blir han han sur på Agnes och deras möte får inte den där flygande starten som de hoppats på. Agnes dras dessutom in i gamla obearbetade släktfejder, men blir tack vare detta mycket god vän med en äldre kvinna i byn, en vänskap som kommer att betyda mycket för henne.

Det är svårt att vara halvsame tycker Agnes - i Soppero kallas hon stockholmaren och i Solna är hon den exotiska samen. Inte minst problematiserar det relationen med Henrik, hans mamma tycker nämligen att hennes son enbart ska umgås med "äkta" samer. Vad är då en äkta same? Det och många andra frågor får man tillfälle att reflektera över i Hej vacker! Det händer mycket under några sommarveckor i Soppero...

Hoppas på fler böcker om Agnes!

Det kan bli lite si och så med uppdateringar på bloggen när jag har semester (från och med idag - yey!), men jag hopppas kunna leverera några boktips i alla fall. Måste bara fresta er lite... På tisdag ska jag på Twilight Movie Night, dvs frossa utan dess like i Twilight, New Moon OCH Eclipse... Det ni!

Skön sommar på er!

// L

Inga kommentarer: