2010-06-17

bjärbo vs lindbäck


Varför sa jag att jag skulle göra så här? Jättesvårt ju. Anledningen var att Bjärbos bok enligt förlaget är skriven i Johanna Lindbäck-anda, något som för mig är detsamma som yes please!

Nu har jag läst båda, alltså både Saker som aldrig händer (Lindbäcks nya) och Bjärbos ungdomsromansdebut Det är så logiskt alla fattar utom du. Låt mig börja med att säga att jag gillade båda två. Sedan kan jag konstatera att det inte var min favorit-Lindbäck so far. Svårt att beskriva varför, men jag saknade nog pirret som jag uppskattat i de tre tidigare böckerna. Nu dyker det visserligen upp, men först på slutet och det utvecklas inte i den grad jag hade önskat. Men så ser det ju ut i livet, allt blir ju inte passion & kärlekssaga.

Bjärbos bok då? Här är det lite mer driv och pirr, men samtidigt en bit kvar till den perfektion som Lindbäck allt som oftast prickar in. Det gäller tonkänslan om ni förstår vad jag menar. Även om handlingen inte griper tag i mig på samma sätt i Saker som aldrig händer så känns den mer... äkta liksom. Det är så logiskt... blir lite mycket amerikanskt filmslutsaktig och även om den träffar rätt många gånger så blir det ibland lite för mycket fluff.

En något flummig beskrivning och jämförelse kanske, men precis så här känner jag. Idag iallafall :) Och som sagt - jag gillade båda böckerna (och låtlistorna) mycket!

// L

Inga kommentarer: