2010-06-09

kontroll


Lånade hem Decembergatans hungriga andar häromdagen, tänkte att jag nog borde läsa den. Tänkte samtidigt att jag inte var så sugen på ännu en hemsk anorexiskildring, been there done that liksom. Men. I fredags när mitt tåg blev stående på spåret i 30 minuter tänkte jag att jag istället för att bli bitter över sen hemkomst lika gärna kunde utnyttja tiden till att börja läsa. Tack SJ! För gudars vad den var bra och samtidigt fruktansvärt jobbig att läsa.

Författaren Ulrika Lidbo lyckas verkligen tränga in i huvudet på 14-åriga Jenny. Som läsare blir man inte vidare förtjust i henne, åtminstone inte jag. Hon är rätt otrevlig, extremt självfixerad och avundsjuk så hon kan dö på sin smala lyckade syster (mellan raderna framgår det dock att systern inte är speciellt nöjd med sitt "superlyckade" liv). Jenny ser ingen annan utväg än att själv bli smal, så smal att alla kommer att tappa hakan när hon kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet. Då ska alla bli avundsjuka på henne för att hon är så snygg och ingen ska snacka skit om henne någonsin mer.

Hon påbörjar mödosamt sitt arbete med att i princip sluta äta och så småningom även bygga på med längre och längre träningspass. När hon får en ny role model i den några år äldre übersmala Betty, som jobbat som fotomodell, skenar allt och hon tappar kontrollen.

En fantastiskt bra bok helt enkelt. Läs!

Bilden lånad här.

// L

Inga kommentarer: