2010-06-04

lay-ups & dunkar



Jag är kanske den minst spörtnördiga som finns, det värsta jag kan tänka mig är att sitta framför allsvensk fotboll på tv. Detta får ju konsekvenser på alla möjliga plan i livet... När det gäller böcker får jag alltid tvinga mig själv att läsa Bengt-Åke Cras (som verkar ha hur mycket som helst att säga om fotboll och hockey och löpning och you name it). Ingen kritik mot dig personligen herr Cras, vi har bara olika intressen :) Jag vet mängder av ungdomar som älskar dina böcker.

Detta blev en lång inledning till dagens boktips. Det jag ville komma fram till var följande: basket är rätt kul. Och ibland kan det vara kul att läsa om basket också, i all fall när Niklas Krog har skrivit böckerna.

Någon som spelar basket? Då vet ni vilka små marginaler det är mellan vinst och förlust ibland och hur fruktansvärt svårt det kan vara att sätta två straffar när man måste göra det. Så ser situationen ut för Turk – eller Mattias Asp som han heter egentligen – när hans Alvik försöker visa att de är bättre än Södertälje. Turk har ganska nyligen hittat basketen, men han har alla grundförutsättningar för att bli en riktigt bra spelare, han behöver bara lära sig att använda sin kropp på rätt sätt + hitta ett sätt att hantera sin ilska på planen lite bättre. Det står 53-54 och är 1,7 sekunder kvar av matchen när domaren blåser foul och Alvik får två straffkast. Om Turk lyckas sätta straffarna blir han matchhjälte, men hur lätt är det när stora delar av publiken skriker att han ska missa?

Jag gillar verkligen Ingen rädsla och nu finns det en fortsättning också; Turk & Ayla. Rekommenderas!

Bilderna lånade på Niklas Krogs hemsida.


// L

Inga kommentarer: