2008-04-04

kan man vara fusksame?


Hade bara tänkt kolla lite om den verkade bra, men efter några sidor var jag fast - Sms från Soppero av Ann-Helén Laestadius var riktigt bra! Lämnade precis tillbaka den, så det finns ett ex inne om någon blir sugen. Boken handlar om Agnes som är 13 år och bor i Solna . Hennes mamma är same men har för länge sedan lämnat det livet bakom sig. Nu blir det bara enstaka besök då och då i Soppero, byn hon växte upp i. Agnes är nyfiken på sitt ursprung och börjar i smyg lära sig samiska. Mamman och Agnes har bestämt sig för att göra en resa till Soppero för att vara med när renarna får sina kalvar och det är i samband med det som det börjar dyka upp mystiska sms på samiska i Agnes mobil. Det är en kille, Henrik, som bor i Soppero. Han har sett en bild på henne och fått veta att hon snart ska komma dit. Agnes och Henrik börjar sms:a på samiska och för Agnes pirrar det rejält i magen när det äntligen är dags att åka till Soppero och träffa Henrik på riktigt. Mötet med släkten och alla nya intressanta människor bjuder på kulturkrockar och komplikationer, både för mamman och Agnes, men det visar sig bli en viktig och värdefull resa på många sätt.

Kom att tänka på boken Textlek av Kate Cann (författaren som hissades igår). Här handlar det också om sms, men av det tristare slaget. Mel får anonyma sms där det står att hennes kille är otrogen. Vem ligger bakom trakasserierna? Ska Mel våga lita på sin pojkvän trots allt? Nyfiken? Kolla här om den finns inne.

Bilden lånad här.

// L

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du om hon skriva en till bok? Jag tyckte så mycket om boken, efter mindre än ett kapitel var jag fast :)
skulle vara snällt om du svarade på det här, tack :)


skulle du kunna svara på min e-mail?Isåfall svara till emmawillyams@hotmail.com


tack och hej// emma

Kult i Kumla sa...

Hoppas hon skriver fler böcker! I nuläget vet jag inget tyvärr, men kollar upp det så fort jag kan :)

// L