2007-10-10

vampire lovers


Tack och lov finns det fina människor som vill skriva gästinlägg på bloggen när jag inte har en enda idé i skallen. Det enda jag har i skallen är snor. Hmm, kanske blev lite väl personlig där, förlåt!

Det finns uppenbarligen fler än jag som fascineras av vampyrer, take it away Lejla:

"Historikern står egentligen bland vuxenböcker, men jag tycker att det är en bok som kan och bör läsas av alla som gillar riktigt spännande böcker. Om du dessutom tycker att vampyrmyten verkar intressant, är boken ett måste!

I stora drag handlar den här boken om en ung tjej som bor med sin far, en före detta historiker, i Amsterdam. Hon är själv väldigt intresserad av historia och en kväll när hon sitter i sin fars bibliotek, hittar hon en gammal mystisk bok med helt tomma sidor och en bild föreställande en drake och ordet Drakulya på mittuppslaget. Tjejen tvingar sin far att berätta om boken och hamnar själv mitt i jakten på sanningen kring Drakula - där hennes och faderns liv står på spel.

Historikern, av författarinnan Elizabeth Kostova, är en ruskigt spännande berättelse, där man hålls på tårna precis hela tiden. Välskriven och läskig. Läs läs läs!"

Tidigare inlägg om vampyrer.

Kolla här om Historikern finns inne.

Och vad tycker andra om Historikern? Kolla här, här och här.

Bilden lånade jag här.

// L

Inga kommentarer: