2007-10-09

rätt nya böcker

Ja de är iallafall nya här på biblioteket. Kände att jag måste boktipsa lite nu när det finns SÅ mycket bra, undrar bara hur hösten ska räcka till...

Först och främst har vi äntligen nya Katarina von Bredow; Som jag vill vara. Jag sträckläste den igår på min lediga dag. Bredow är fenomenal både på att fånga läsaren från allra första sidan och sedan hålla kvar ens intresse genom hela boken. Jessica, bokens huvudperson, är 15 år och väldigt kär i Arvid som på sista tiden också börjat verka typ intresserad. Allt ser helt perfekt ut inför helgens fest, det är nu allt ska hända! Och det gör det också. Arvid och Jessica blir ett par, men det visar sig att livet har en brutal överraskning åt dem båda... Mot alla odds blir Jessica gravid efter att ha haft sex en enda gång... Abort verkar vara det självklara alternativet - eller?

En annan grym författare är Magnus Nordin som nyligen kom ut med boken Årstamördaren, kanske hans bästa hittills. Ni som läst Nordin tidigare vet att han är en mästare på spänning och läskigheter och den här boken är inget undantag. I Årstamördaren hittas en ung kvinna död av några killar som är ute och leker. Henke är kär i Mikaela som är kär i en annan. En fest får fruktansvärda konsekvenser. Livet i Årsta visar sig från sin fulaste sida...

Mårten Sandéns Petrinideckarna läste ni kanske när ni var yngre. Förra året kom hans första ungdomsbok En plats de kallar lyckan. Den var bra, men det kändes som om han hade potential att skriva något r i k t i g t bra. Nu har han gjort det (tycker jag). Anna D'Arc heter hans nya ungdomsroman och här lyckas han verkligen få mig att bry mig om personerna i boken, de känns trovärdiga och äkta. Huvudpersonen Oskar är ensam och utstött. Han har lärt sig att det gör minst ont om han stoppar böcker innanför kläderna innan de slår. Oskar tycker att Anna är vackrast i hela världen och det verkar han vara rätt ensam om att tycka, de andra ser bara en adhd-värsting som inte passar in. Oskars liv förändras på alla möjliga vis den dagen den nya killen Fredrik börjar i klassen.

Fler tips på nya böcker som verkar bra:

Inga kommentarer: