2007-10-11

tipsen bara väller in...


Så det blir boktips idag också, den här gången från min kompis Ludvig. Visst har det varit mycket snack om böcker i de senaste inläggen, men jag tror att det är precis vad vi behöver just nu. Det är som att själva hösten inspirerar till läsning (och sköna tröjor också för den delen).

Ludde säger så här:

"Kan tipsa om boken Vit Oleander av Janet Fitch (som vi av någon skum anledning inte har på biblioteket, min anmärkn). Den handlar om Astrid som är enda barnet till ensamstående modern Ingrid, en halvpsykotisk poet som använder sin starka utsrålning för att skrämma och manipulera män. Astrid dyrkar sin mamma men deras idyll slås i spillror när Ingrid blir sviken av en älskare och bestämmer sig för att hämnas vilket resulterar i att hon hamnar i fängelse. Läsaren får sedan följa Astrids uppväxt hos olika fosterfamiljer. Vackert skrivet och intressanta karaktärer."

Och då måste jag ju bara tillägga att boken Vit Oleander filmats med Michelle Pfieffer i en av huvudrollerna. Har inte sett den, men det kan ju vara intressant att jämföra filmen med boken?

Jag har lånat bilden här.

// L

Inga kommentarer: