2011-02-21

veckans tema: rakt-på-sak-böcker del 1



Min kompis Robin är så generös att han bjuder oss på en hel massa sköna boktips den här veckan. Tack säger jag och ordet är ditt Robin:

Jag läser bara när jag reser eller inte kan sova. Jag har inte tiden och lugnet att sätta mig ner på min fritid och läsa en bok. Därmed inte säga att jag inte läser. Pendlar gör jag nästan varje dag. Dessutom ligger jag ofta vaken halva nätter och läser. Ett plus dock när man läser sporadiskt i 3-4 böcker på en å samma gång (som jag gör) är att de är lite kortare. Jag vill inte leta 20 sidor i ett kapitel om jag lagt ifrån mig boken en vecka, nänä, snabbt tillbaks i handlingen. Idag tänkte jag iaf uppmärksamma böcker som är okey att bära med sig, tunnare, rakt på sak-böcker som man aldrig ska underskatta. Jag tänker på en av mina favoritförfattare sedan tidigare; Hjalmar Söderberg. Alltid snyggt språk, rakt på sak utan oändliga utsvävningar. Perfekt!

Något som vi vuxna ofta missar är alla grymt bra ungdomsböcker som faktiskt kommit de senaste åren. Jag känner mig nästan lurad att jag inte sett dem tidigare. Korta, rakt på sak och välskrivna.

Rachel Cohn & David Levithan - Nick och Norahs oändliga låtlista. Jag lockades till en början av bokens titel (tänkte nog på alla Spotifylistor, jo även min bibbla (Järfalla) bloggar om sådana...) men jag insåg snabbt att det var inte där värdet i boken fanns. Det är beskrivandet av ungdomskärleken som är stora behållningen. Kärleken var mest på riktigt när man var tonåring. Allt var nytt, allt gjorde ont och eller skakade om ens värld ordentligt. Jag förstår inte varför jag tidigare har läst kärlekshistorier som inte varit riktade till ungdomar. Det är ju där det riktigt bränner, sen blir vi lamare/erfarnare/mer stryktåliga osv osv.

En cool grej med boken är också att vartannat kapitel är skrivet ur Norahs perspektiv och vartannat ur Nicks.Det är kvickt och det är smart, jag gillart!

// Robin

P.s. Finns även som film.



Inga kommentarer: