2011-02-23

rakt-på-sak-böcker del 3


Tredje och sista tipset från Robin (för den här gången...)

Haruki Murakami - Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. Helt fantastiskt att man lyckas skriva om något så ointressant som löpning och Triatlon. Jag joggar själv. Springer ca 2 mil i veckan, men ändå. Hur får han till det Murakami? Här skriver han om sitt skrivande, och om hans andra intresse (eller första) löpning. Jag förstår precis hur han tänker med sin löpning. Murakami är vanemänniska och går alltid upp tidigt och skriver, gnider och gnatar med meningar; och precis som jag känner i perioder då jag pysslar med kreativa saker så behöver man en ventil eller ett sätt att bearbeta det man försöker förstå i sitt skapande.

Med löpning är det ungefär så här tycker jag: Första sträckan bollar man idéer med sig själv, sista sträckan som är otroligt jobbig så kan man bara koncentrera sig på nästa steg, eller kulle. Sen hemma i duschen renar man sig från alla idéer och man har helt plötsligt en lösning på sitt problem. Testa! Jag sitter som klistrad och slukar, slukar och blir dessutom inspirerad. Jag fick boken i födelsedagspresent i oktober och sedan dess har jag uppåt typ fördubblat mina mil per vecka :) Och utan att ha läst några andra böcker av Murakami så säger: jag läs dom, de lär vara riktigt bra allihop!

// Robin


Inga kommentarer: