2011-02-03

skräck


Igår presenterade jag ju en bokpaketsbok lite närmare, Blodsbröder, idag tänkte jag lägga fokus på När de döda vaknar av John Ajvide Lindqvist. Det är lika bra att säga som det är på en gång: den är SJUKT läskig! Boken är en lättläst bearbetning av Ajvides Hanteringen av odöda och det var flera år sedan jag läste just den. Jag kommer ihåg att jag fick lägga ifrån mig boken ibland när det blev för mycket, men att den var så här skräckig hade jag lyckats förtränga.

Allt utspelar sig i Stockholm, så det är ingen landsomfattande katastrof (tack och lov...). En onormal värmebölja drabbar invånarna hårt. Alla får vidrig huvudvärk, det känns som att trycket och den elektriska spänningen bara ökar och ökar för att helt plötsligt poff! bara försvinna. När luften är som vanligt igen börjar larmen komma; de döda har vaknat. Inte bara i sjukhusens bårhus - det börjar krafsa och låta från gravarna från kyrkogården också. Alla som längtat efter att återse någon de förlorat tror till en början att de fått tillbaka samma person, att de döda fått en andra chans, men riktigt så idylliskt är det inte...

Jag tänker inte gå in på de mer magstarka detaljerna, men ni som inte har problem med sånt utan kanske snarare gillar typ CSI och Bones - läs! Ni andra - nu har jag varnat!

// L


Inga kommentarer: