2007-11-15

det var en gång...


...en uppfinnare som bodde i ett slott högt uppe på en kulle. Hans mästerverk hette Edward. Edward har en oemotståndlig charm, men är inte helt perfekt. Uppfinnarens plötsliga död gjorde att han aldrig blev riktigt färdig, och han har vassa metallskärblad i stället för händer. Edward lever ensam i slottets mörker, tills en dag en vänlig människa, en sminkförsäljerska, tar med honom hem till sig och låter honom bo med familjen. Så börjar Edwards fantastiska liv och äventyr i pastellparadiset Suburbia... (Filmens baksidestext)

Ja, detta är ett sätt att beskriva filmen Edward Scissorhands, ett annat är att helt enkelt säga att den är ett mästerverk av kultregissören Tim Burton (Sleepy Hollow, Mars Attacks och Kalle och chokladfabriken m fl). Fast förmodligen räcker det med att säga att Johnny Depp spelar huvudrollen :)

Kolla om filmen finns inne på biblioteket! För er som är mellan 12-14 år behövs förälders tillåtelse för att ni ska få hyra själva, 15 år och uppåt = fritt fram!

Bilden lånad på IMDB's hemsida.

// L

4 kommentarer:

Anonym sa...

åh, jag älskar tim burton! längtar jättemycket tills hans nya film (sweeney tod, en musikal om en mordisk barberare) kommer ut..fast jag tror inte den kommer ut förens jag redan har fått min bebis, så det dröjer ett bra tag (: kram emelie

Kult i Kumla sa...

Tänkte väl att du skulle bli glad när jag hyllar Tim Burton :) Tror din bebis kommer få väldigt bra filmsmak...

Anonym sa...

ja, antingen det eller så kommer h*n bli väldigt traumatiserad (:
jag är väldigt nyfiken på hur det går när det är dags att revoltera..
barnet: "mamma, jag tänker färga håret grönt och tatuera mig!"
jag: "åh, äntligen!" d:

Kult i Kumla sa...

Hmm, det kanske blir någon helt annan typ av revolt :) Kul att du fått det att funka med kommentarerna btw!