2008-10-07

vem är hon egentligen?


Ok att hon skriver grymma böcker, men visst vore det kul att få veta lite mer om själva henne? Jag pratar naturligtvis om nya favoriten Johanna Lindbäck, tidigare inlägg här och här. Vad passar då bättre än en liten intervju?

Hur kom det sig att du började skriva böcker?
Jag har alltid alltid gjort det, sen jag lärde mig skriva. (Innan det satt jag och ritade i flera timmar.) Så jag vet inte varför, men jag har alltid velat komma på historier. Det är min favoritsysselsättning.
Dina favoritförfattare:
Svårt!! Så svårt att säga ett par, imorgon är det ju några andra. Jag gillar Haruki Murakami (Japan), och Åsa Larsson och Katarina Kieri för att de skriver om Norrbotten där jag kommer ifrån. Ungdomsförfattare så är det tex Kieri igen, Harald Rosenlöw Eeg, Björn Sortland.
Favoritfilmer:
Bridget Jones dagbok 1, Mandomsprovet, Fight Club, Donnie Darko.
Lyssnar helst på:
Ane Brun, Kings of convenience, Robyn, eller house!
Favoritgodis:
Choklad. Alltid.
Godaste glassen:
Tja..? Inte min grej riktigt, men mjukglass i våffla med något gott strössel på.
Har du någon ny bok på gång? Kan du berätta lite om den i så fall?
Det är en ny på gång, och den kommer också att vara i Umeå som de förra. Man kommer dessutom att skymta Nina och det gänget lite då och då i den. Handlar om en tjej som flyttar från Stockholm till Umeå med sin familj och hur den flytten blir för henne.
Något visdomsord att dela med dig av:
Gör läxorna, sov ordentligt, ät frukost, kanske? Det är det jag försöker gå efter. Jo, att träna fysiskt är också alltid bra!

Så där, nu vet vi lite mer. Tack Johanna, vi ser fram emot nästa bok!

Bilden lånad här.

// L (som också är väldigt svag för Donnie Darko)

Inga kommentarer: