2008-10-13

hur jobbar en författare?


En av de mest populära ungdomsboksförfattarna heter Magnus Nordin. I torsdags var han här och träffade ett stort gäng 9:or som förra terminen fick en av hans böcker, Prinsessan och mördaren, i sitt gåvobokspaket. Så här berättar han själv om hur den boken kom till och varför ni ska läsa den :)

"Hej allihopa. För ungefär fem år sen började jag fundera kring att skriva en bok om en mördare som går lös i ett idylliskt villaområde i Stokholmstrakten. Själva storyn gick ut på att Markus blir förälskad i granntjejen Nina, men börjar misstänka att hennes pappa är en mördare. Vad ska han göra? Gå till polisen med sina misstankar och riskera förstöra Ninas och hennes pappas liv eller hålla tyst och på så sätt låta mördaren gå fr? Det var historiens huvudkonflikt, kärna. Fredriks hämndhistoria kom till senare när jag kände att jag behövde något som drev på handlingen och skruvade upp spänningen. Det är därför boken består av två handlingar som löper parallellt med varandra för att så småningom mötas i slutet.

Inför boken började jag läsa om seriemördare (främst på en utmärkt site som heter crimelibrary.com) och stötte på "min" mördare i form av en man som hette John Wayne Gacy, som härjade i Chicago på 70-talet. Gacy hade egen byggfirma, var omtyckt och populär och brukade uppträda som Pogo the Clown på barnsjukhus. Vad ingen visste var att han om nätterna kidnappade och mördade unga män och gömde kropparna i sin källare. "Prinsessan och mördaren" blev min första hit. Boken blev nomninerad till Augustpriset (men vann inte) och jag fick motta priset för Årets bästa ungdomsdeckare, det s.k Spårhunden. Och boken lever fortfarande, och läses av många ungdomar runt om i landet, vilket jag är mycket tacksam för. Därför kan jag nästan lova att ni har en ryslig och spännande läsning framför er."

Finns boken inne? Klicka här och kolla!

Bilden lånad här.

// L

Inga kommentarer: