2012-08-21

var är alaska?

Vilken lässommar jag har haft alltså! Med det menar jag inte att jag har läst sjukt många böcker, nej, men jag har läst och hänförts av sjukt bra böcker. Och det är bara att konstatera att jag i mycket har Johanna Lindbäck på bloggen Bokhora att tacka för det. Så tack!

Jag gjorde ju ett tappert försök att beskriva min senaste läsupplevelse - Jellicoe Road - (vilket gick sådär om vi ska vara ärliga), men jag ger inte upp! Nu är det boken Var är Alaska? som måste lyftas fram för fasiken vad bra den var!

John Green. Jag måste läsa fler böcker av honom alltså. Kollar man på listan jag tipsade om igår så så hittar man inte mindre än fem titlar av just John Green. En av dessa är Var är Alaska? och jag får en klump i halsen bara jag skriver ut namnet på boken. Hmm.

I alla fall. Alaska Young. Hur ska man beskriva henne? Jag sitter och försöker komma på om jag någonsin träffat en Alaska-tjej, men nä, inte någon som är så totalt fullt ut som hon är. Egentligen är hon ju enormt självupptagen, allt ska ske på hennes villkor. Och hon är lynnig, utbrott när man minst anar det. Dessutom flörtar hon järnet med Miles, trots att hon redan har en kille. Miles ja, det är ju egentligen han som är huvudperson i boken, eller det är i varje fall hans röst man hör. Han faller handlöst för Alaska, hon är by far den smartaste, roligaste och snyggaste tjej han någonsin träffat. Och, som vi förstår under bokens gång, den mest olyckliga.

Internatskolan (jag älskar internatskolesböcker!!!) Culver Creek i Alabama, det är där historien utspelar sig. Miles som aldrig gillade high school hoppas på något nytt, han längtar efter förändring och förändring ska han få. Mark my word.

Varje kapitel inleds med nedräkning; etthundratrettiosex dagar före, nittioåtta dagar före osv osv. Något kommer att hända, det förstår man, förmodligen något hemskt - men vad? En tredjedel av boken, den sista tredjedelen, handlar just om detta "efteråt" som man hela tiden är på väg mot i läsningen. Så det finns en röd tråd i detta att man ju vill veta vad det är som ska hända. Men också - varför är Alaska så fruktansvärt olycklig?

Det blir inte mycket bättre än så här, jag lovar! Läs!

// L

Inga kommentarer: