2010-09-14

hurra!


En något missvisande inledning kanske eftersom jag ju egentligen känner sorg. Sorg över att jag läste ut Sarah Dessens Mycket mer än så i går... Tur att det finns en hel drös kvar som jag ännu inte har läst.

Själva hurra:et kommer så klart av att Dessen äntligen finns på svenska och att boken var så bra. Även här kretsar handlingen kring begreppet "perfekt". Ni som läste inlägget om The truth about forever känner igen er* och jag börjar misstänka att det kommer att dyka upp i fler av Dessens böcker, kanske i samtliga, som en slags röd tråd. Håller just nu på med Just listen och på baksidan av den står: "I'm Annabel. I'm the girl who has it all. Model looks, confidence, a great social life. I'm one of the lucky ones. Aren't I?"

Vad jag tror Dessen försöker visa är att ingen är perfekt och att perfektion i sig både är en omöjlighet och något som känns rätt boring. Huvudpersonerna växer och utvecklas genom att våga lossa på kontrollen. Att släppa in andra människor i sitt liv betyder visserligen att man blir mer sårbar, men också att man har chansen att få uppleva sann vänskap och kärlek.

Auden har alltid gjort det "rätta", det hon tror att andra - föräldrar, syskon och skolan - förväntar sig av henne. Ett liv som hittills inneburit både noll socialt liv och sömnbrist. Första steget mot förändring tas när hon bestämmer sig för att tillbringa sommaren hon sin pappa och hans nya fru plus bebis. Genom ett sommarjobb i en klädbutik mer eller mindre tvingas hon in i en vänskapskonstellation med tre tjejer. Det är rätt svårt att helt plötsligt ha vänner när man aldrig har fått träna på det. För att inte tala om det där med killar...

* Dessutom refereras det till Macy och Jason dyker upp i egen hög person . Och tro mig - han blir inte ett dugg mer sympatisk...

Bilden lånad här.

// L (som ska tillbringa kvällen med en ny Dessen)


Inga kommentarer: