2010-09-01

snart smäller det!


En av mina favoritböcker på senare år är Tusen gånger starkare av Christina Herrström och ända sedan jag hörde ryktas om att den skulle filmatiserats har jag väntat och längtat. Även om jag allt som oftast blir besviken på filmversionen av mina favvoböcker så kan man ju aldrig veta. Kanske lyckas de just den här gången?

Filmen har premiär den 24 september, så ni hinner läsa boken innan :)

Signe går i nian och hon har mer eller mindre vant sig vid att det gäller olika spelregler för killar och tjejer i skolan. Det är först när Saga kommer ny till klassen som Signe på allvar börjar se hur det verkligen ser ut. Saga har flyttat runt i världen hela sitt liv och har en självklarhet i sitt sätt som Signe beundrar. Hon vågar ifrågasätta, för hon ser det som självklart att alla ska ha samma rättigheter oavsett kön. Lärarna som alltid snackat om att tjejerna ska ta för sig får det plötsligt väldigt besvärligt när de faktiskt börjar göra det.

En enormt engagerande och upprörande bok, läs!!! Och som sagt - snart filmdags också!

// L

Inga kommentarer: