2010-01-13

hur långt skulle du gå för att slippa vara ensam?


Min nya tågbok är så vansinnigt bra! Så bra att jag var nära på att börja gråta när jag satt och läste i väntsalen i förmiddags (inställt tåg...). Emma Granholms nya heter Ett nytt liv på köpet och handlar om Sanna som ALLTID har varit ensam. Alltid. Det har liksom bara blivit så och hon har varit tvungen att finna sig i det. Inte tror hon att det ska bli annorlunda när hon börjar gymnasiet heller. Men! Första skoldagen börjar Eddie prata med henne och sedan rullar det på. Utan att hon fattar hur det gått till är hon en som räknas, en i gänget.

Problemet är ju att om man nu har gått utan vänner i typ femton år är det inte så himla lätt att helt plötsligt bli social och våga tro på att andra faktiskt gillar en. Hur ska man egentligen bete sig? Jag får lite vibbar från Johanna Lindbäcks senaste, positiva sådana. Även Granholms bok kommer så oerhört nära, det går liksom inte att värja sig. Nu har jag inte ens kommit halvvägs in i boken, så jag vet inte hur det kommer att gå för Sanna, men man får en lite orolig känsla i magen...

Svårt att få tag i ex här på bibblan just nu, men ställ dig i kö - den är värd det :)

// L

Inga kommentarer: