2009-09-17

äntligen!


Boktips utlovades i förra inlägget och självklart håller jag vad jag lovar :) Den här gången har jag läst Johanna Lindbäcks Tänk om det där är jag. Efter att ha läst (och älskat) hennes två tidigare böcker (En liten chock och Min typ brorsa) hade jag skyhöga förväntningar på nummer tre, som tack och lov höll hela vägen. Det var en riktig sträckläsarbok! Nästan inga pauser för någonting annat än mat då och då. Ja och lite ta hand om min bebis så klart :)

I den här boken träffar vi Agnes, 17 år, som flyttar från Stockholm till Umeå med sin familj. Tvärtemot vad man skulle kunna tro så ser Agnes fram emot flytten, hon hoppas kunna börja om på nytt och bli en helt annan - en som räknas! Hon har vant sig vid att vara den som ifrågasätts, den som tvingas umgås med dom andra som blivit över och den som aldrig riktigt lyckats knäcka den sociala koden. Livet i Umeå börjar bra, Agnes träffar en hel drös nya kompisar, men hur länge kan hon låtsas vara någon annan än den hon är? Att ständigt vara på sin vakt i allt man säger och gör och att ständigt utgå ifrån att ingen egentligen vill vara med henne är ju inga lysande grundförutsättningar för att lyckas...

Det här är en bok som verkligen lyckas komma unga personer nära. De små detaljerna och nyanserna i kommentarerna, tankarna och dialogerna - allt känns klockrent. Agnes blir en verklig person som man kan känna igen sig själv i och tillsammans med henne inser man att alla människor kanske spelar en massa roller, även de som verkar såå självsäkra och självklara. Agnes märker också att även hon är en sån som placerar in folk i fack efter hur de klär sig och vad de pysslar med på fritiden (who doesn't...) men att det kan ge oväntad utdelning när man vågar omvärdera sitt första intryck och ge någon flera chanser... En hel del romantik utlovas :)

Fem stjärnor av fem möjliga får den iallafall av mig. Kolla här om någon av Johanna Lindbäcks böcker finns inne på bibblan. Läs!

Bilden lånad här.

// L

Inga kommentarer: