2008-09-22

snyggast & fulast, bäst & sämst


Fult? Snyggt?

I torsdags var det höstens första Olle & c:o-träff och vi hade allt möjligt för oss, till exempel röstade vi fram snyggaste och fulaste framsida samt bästa och sämsta inledning hos ett gäng nya böcker. Visst är det så att man gärna väljer en bok med en tilltalande framsida, speciellt om man inte vet något om den från början? Sen när man väl sitter där med boken så gäller det att författaren lyckas fånga ens intresse på en gång, de första raderna är avgörande - åtminstone för mig.

Vi kom fram till följande:

Snyggast framsida: Trasig ängel av Bente Bratlund och Rör vid mig av Malin Isaksson

Fulast framsida: Kabinettets hemlighet av Martin Widmark och Skärp dig, grabben av Jan Olof Ekholm

Bäst inledning: Bland andra Ofrivilliga syskon av Bitte Havstad och Tiger av Jeff Stone

Hela boklistan har ni här - klicka på boken för att se lånestatus:

1. Pokermongo av Hans Carstensen
2. Trasig ängel av Bente Bratlund
3. Ofrivilliga syskon av Bitte Havstad
4. I tomma luften av Harald Rosenløv Eeg
5. Krossat glas av Sally Grindley
6. Kabinettets hemlighet av Martin Widmark
7. Ett litet hål i mörkret av Ingrid Olsson
8. Dubbelfel av Peter Barlach
9. Sparrow Delaneys hemliga liv av Suzanne Harper
10. Okänd identitet av Meg Cabot
11. Skärp dig, grabben av Jan-Olof Ekholm
12. Samurajens döttrar – I mästarens skola av Maya Snow
13. Den förlorade liljan av Sarah Singleton
14. Tiger av Jeff Stone
15. Rör vid mig av Malin Isaksson

Kom hit och kolla om du håller med Olle & c:o-panelen :)

Bilderna lånade här och här.

// L

2 kommentarer:

Anonym sa...

böckers omslag spelar jättestor roll för om jag ens orkar läsa baksidestexten...men jag brukar försöka läsa 100 sidor i en bok, om jag fortfarande inte gillar den då så ger jag upp (:

för övrigt är jag till och med så töntig att jag beställde andra (mycket snyggare) versioner av alla mina gaiman böcker. så jag har liksom två av alla, men har bara de snygga framställda. ja, jag är VÄLDIGT nördig (:

Kult i Kumla sa...

Den typen av nördighet är bara cool :)
// L