2008-03-05

anthon tipsar

Yes, lyckades på första försöket :) Här kommer Anthons första (men inte sista) gästinlägg:

Sweeney Todd (regisserad av Tim Burton)
Sweeney Todd är en film som handlar om en barberare som förlorat sin fru och blivit förvisad från London. Filmen börjar med att man får se Anthony sjunga sången Ingen plats som London sen börjar även Todd (Johnny Depp) sjunga. Senare anländer skeppet dom är på till London och Anthony frågar Todd om dom någonsin kommer att ses igen och Todd säger att Anthony kan hitta honom på Fleet Street. Sedan skiljs deras vägar.

Anthony beger sig till en gata där han hittar sitt livs kärlek och Todd tar sig till sin gamla bostad på Fleet Street där han gör en affär med Mrs Lovett. Affären går ut på att Todd skär halsen av sina kunder och Mrs Lovett lagar pajer av deras kött. Kvinnan som Anthony blir kär i heter Johanna och det är Todds dotter. Johanna är fånge hos domaren Turpin som förvisade Todd från London.

Filmen var en gammal musikal från början. En ganska konstig sak med filmen är att Turpin som spelas av Alan Rickman även spelar Snape i Harry Potter-filmerna. Och Mrs Lovett som spelas av Helena Bonham Carter även spelar Bellatrix Lestrange i Harry Potter-filmen Fenixorden. Och Beadle Bamford spelas av Timothy Spall som även spelar Peter Pettigrew i Harry Potter-filmerna. Det är ganska konstigt att dom tre ska dyka upp i en och samma film - kanske en miss av regissören?
// Anthon

Hängde ni med? Jag blev riktigt sugen på att se den, brukar gilla Tim Burtons filmer, inte minst Edward Scissorhands som jag redan tjatat om. Burton är för övrigt gift med Helena Bonham Carter som alltså spelar Mrs Lovett i Sweeney Todd (och är med i flera av hans andra filmer också för den delen). Här nedan får ni ett smakprov:


// L

1 kommentar:

Anonym sa...

det är världens bästa film!
eller, iaf en av de bästa. jag har sett den fem gånger på två veckor, haha. och läst tre böcker om sweeney todd (nej, han har aldrig funnits på riktigt). jag skyller på att jag är hemma och har tråkigt, men jag vet att jag är knäpp. du borde definitivt se den!