2011-03-25

syndabock


Mark och Shaleem är bästa kompisar och ser det som självklart att finnas där för varandra, men så händer det ofattbara.

Vi sitter på engelsklektionen när någons mobiltelefon ringer. Vår lärare, mr Hodge, blir irriterad. "Vems är det där? Mobilerna ska vara avstängda under lektionstid." Shaleem flinar mot mig. "Det är Kellys", viskar han. "Jag slår vad om att det är hennes pojkvän igen". "Antagligen", säger jag. "Han tänker säkert dumpa henne - för tredje gången den här veckan".

Men det är inte Kellys mobil. Det är Adams, och han svarar innan mr Hodge hinner stoppa honom. "Ja?" säger han. "Vad är det?" Sedan händer något märkligt. Det är som om han förvandlas till sten. Hans ansikte blir alldeles stilla. "Stäng av den där telefonen!" ropar mr Hodge. Men Adam bara sitter där utan att röra sig. Sedan släpper han mobilen. Den landar på golvet med en skräll. "Jag måste gå", säger han. "En bomb har exploderat. Min pappa är på sjukhus." Och så reser han sig upp och lämnar klassrummet.

Bombdramat visar sig ha fått förödande konsekvenser för många människor. När en grupp islamister tar på sig skulden för dådet blir stämningen på skolan alltmer hätsk och vreden vänds mot klassens muslim – Shaleem. Till en början är det självklart för Mark att stå upp för sin vänskap med Shaleem och försvara honom när andra snackar skit, men det blir allt svårare. Hur mycket orkar han själv med egentligen och är han beredd att bli utstött och misshandlad för sin väns skull?

Lättläst och spännande från Argasso.

//L


Inga kommentarer: