2008-11-25

filippa praoar


Praon vecka 48 är jag, Filippa Granberg och jag är 15 år (om ett halvår 16) och jag går i Skogstorpsskolan på enheten Röd.

Jag är ju som sagt 15 år och jag bor i Kumlaby under vardagen med mina syskon och min mamma. Och under helgen åker vi till vårat andra hem i Aspabruk som ligger söder om Askersund och är där under helgen där min pappa bor. Och nej, mina föräldrar är inte skilda. Utan detta är bara en extremt bra lösning på allt bilåkande mellan Aspa, Hallsberg och Örebro. För min farsa jobbar varje vecka i Stockholm för hans kunder släpper honom inte. Och det gör att han inte är hemma tills på torsdag. Min lillesyrra och min lillebror som är egentligen ett år yngre än mig så han är dock inte så liten men… Min lillesyrra tävlar på truppgymnastik på elitnivå i Örebro vilket gör att hon tränar FYRA gånger i veckan. Min bror tränar brottning i elitnivå och han tränar runt tre fyra gånger i veckan och ni skulle bara veta hur länge min morsa sitter i bilen. För det är ju två timmars åkning till Örebro och från Örebro och det blev hon trött på för vi har ju husdjur som måste skötas om. Så vi bestämde oss för att bo i Kumla under vardagen och i Aspa under helgen. För från Kumla kan mina syskon ta tåg eller buss till Hallsberg och Örebro. Så mina föräldrar är inte skilda.

Nog talat om det. Jag är och kommer att alltid vara en såkallad Bokslukare. Jag älskar böcker, speciellt tjocka fantasyböcker. Jag kan sitta timmar i streck och bara läsa en bok om jag gillar den. Men även om jag inte gillar den så läser jag snabbt ut den och så. Den tjockaste boken jag har läst är nog Harry Potter och Fenixordern och den läste jag ut på sammanlagt tre dagar eftersom jag var som fastklistrad i Harrys ”värld”.
Jag antar att jag ska skriva ner olika tips på olika böcker. Och som tema har jag valt FANTASY. Så här kommer några böcker:

ERAGON, DEN ÄLDSTE, BRISINGR:
Författar: Christopher Paolini
Tre stycken högt fantastiska böcker om drakryttaren Eragon och hans drake Saphira. Följ med på deras äventyr genom hela landet Alagaësia där den onda Galbatorix härskar med sin drake Shurikan härskar vid tronen i huvudstaden Urû’baen. Eragon och Saphira slår ihop sig med Varden som är en stor grupp Rebeller som gör allt i sin makt för att avsätta Galbatorix från tronen. Det är en njutande läsning för er som älskar fantasy. Det finns alver, dvärgar och soldater. Allt en fantasivärld kan bestå av och sedan är det självklart en kamp mot ondska som är nära på att erövra världen. Och hela landets öde hänger på en ung och rätt oerfaren drakryttare som var från sin början en helt vanlig bondpojke. Brisingr är den senaste boken. Kom ut denna termin. Och om du läst alla tre böckerna så ska du veta att det kommer en fjärde bok!

Bilden lånade vi här.

Välkommen Filippa, hoppas du får en bra vecka på biblioteket! Fortsättning följer...

// L

Inga kommentarer: