2008-02-27

ytligheter

Vissa böcker blir nästan aldrig valda medan vissa böcker hittar mängder av läsare på en gång. Hur kommer det sig? Det är bara att konstatera att utsidan spelar STOR roll. En bok som ser trist och tråkig ut blir man ju inte direkt sugen på att läsa, eller hur!? Då spelar det knappt någon roll om boken vunnit priser eller är skriven av en känd författare.

Bonnier Carlsen gör, samarbete med Rädda Barnen, faktiskt något nyskapande inom det här området - de har låtit kändisar designa varsitt bokomslag! I de här fallen var det inget större fel på böckernas utseende från början, men nu har de hottats upp ordentligt. Agnes, Jonas Björkman, Dogge och Sara Sommerfeld fick uppdragen och så här blev resultaten:


Visst blev det snyggt! Naturligtvis handlar inte allt om yta, i det här fallet är det dessutom fyra grymma böcker; Peter Barlachs Inte bara tennis, Douglas Foleys Habib på farligt vatten, Magnus Ljunggrens Ghetto Girls och sist men inte minst Denise Rudbergs Tillsammans. Dessutom går nettointäkterna från försäljningen till Rädda Barnen. Böckerna finns hos oss på biblioteket, men i sin ursprungliga outfit, åtminstone än så länge...

Bilderna lånade här.

// L

Inga kommentarer: