2008-02-12

fucking åmål



Häromdagen såg jag om filmen Fucking Åmål, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Den är lika grym varje gång och det trots att den faktiskt har tio år på nacken vid det här laget. Regissören Lukas Moodysson ligger även bakom succéer som Tillsammans och Lilja 4-ever.

Vad är det då som gör filmen så brutalt bra? Jo kanske främst det att den känns så äkta. Det skär i hjärtat på mig när Agnes ligger på sin säng och gråter för att hon känner sig ensammast i hela världen och när Johan inser att Elin inte älskar honom som han älskar henne. Dessutom är den vansinnigt rolig med obetalbara kommentarer och lysande minspel - inte minst Elins numera klassiska kommentarer i stil med "jag ska aldrig mer bli ihop med nån, jag ska bli celibat" och Vet du vad noll gånger noll är? Så mycket bryr jag mig om vad folk snackar för jävla skit". Se den! Kom gärna hit och hyr den, ynka 25 spänn :)

// L

Inga kommentarer: