2014-06-27

Tre favoritartister!

Titeln säger allt! Idag överger vi litteraturen ("kättare!!" skriker en mossig kulturskribent någonstans i bakgrunden) för att ge oss i kast med en något mer högljudd konstform; musik!!! Jag hade alltså tänkt att tipsa om några av mina favoritartister/band. Kul, kul, kul! Ska försöka variera mig lite så att det blir brett och gott. Finns det något mer att säga? Nej? Då kör vi!!! (OBS att även det här inlägget blir bildfritt pga strul med blogger)

Blood Orange - Blood Orange, eller Devonté Hynes, som han egentligen heter, är något av en mångsysslare. Bara 28 år gammal har Hynés släppt 5 skivor och 2 EPs under 3 olika namn. Från början var han en del av ett punkband, Test Icicle, och när det bandet lagt ner skapade han ett soloprojekt vid namn Lightspeed Champion, och nu kallar han sig alltså Blood Orange. Under detta nya namn släpper han svårkategoriserad musik som ligger närmast RnB, new wave, disco och soul. Låter det fantastiskt? Det är det.
Chamakay - Blood Orange (den här videon är det bästa i mitt liv?? han är så cool att jag vill dö)
Mina favoritspår: Chamakay, Time Will Tell, Chosen.

Bright Eyes -
Jag kan inte prata så mycket om Bright Eyes utan att bli... emotionell, typ. De är obeskrivligt bra, tycker jag. Istället väljer jag att citera en av deras otroliga låttexter. Utdraget kommer från låten When the curious girl realizes she is under glass.

"I started this letter I'm gonna send it to Ruba.
It will be blessed by her eyes on the gulf coast of Florida.
With her feet in the sand and one hand on her swimsuit,
She will recite the prayer of my pen.
Saying, ...time take us forward. Relief from this longing,
They can land that plane on my heart I don't care
Just give me November, the warmth of a whisper
In the freezing darkness of my room."
Bright Eyes - When The Curious Girl Realizes She Is Under Glas


Bat For Lashes -
Det finns inget med Bat For Lashes som inte passar mig. Inget!! Det är känslosamt, teatraliskt och kryptiskt. Natasha Kans soloprojekt följer artisttraditionen skapad av legender såsom Kate Bush och Björk. Hennes texter är målande och mörka, och när de sjungs av en röst såsom hennes kan det inte bli annat än rysningar. Bat For Lashes - Laura (mycket vacker video! alla hennes videor är det, faktiskt)
Favoritspår: Laura, Winter Fields, What's a Girl to Do?

//
Axel Östman

Inga kommentarer: