2012-05-21

frihet, jämlikhet och rakade ben

För några veckor sedan var det bokmässa i Örebro, hur kul som helst! En av höjdpunkterna var helt klart att höra Hedvig Ljungar berätta om sin bok På spaning med Hedvig. Vi var (dessvärre) en mycket liten skara som dök upp på just hennes seminarium, men det gjorde egentligen ingenting. Tvärtom blev det faktiskt en hel del intressanta diskussioner kring innehållet i boken. Hedvig spanar nämligen efter olika maktstrukturer i samhället och hon undersöker vad makt är och hur makt styr.

Ett litet smakprov:

Jag ska träffa en snubbe.
Är gruvligt nervös.
Jag provade kläder så att jag blev helt svettig
och var tvungen att duscha
en gång till innan jag gick hemifrån! Patetiskt!

Nu sitter jag på tunnelbanan och tar kort på mig själv

med mobilkameran
för att kolla att allt är som det ska.
Detta är absurt. Jag vet det.
Men just nu finns det bara en enda viktig sak.
Han måste tycka att jag är snygg.

/.../

Sminket gör mig lycklig.

Med smink vet jag att jag är läcker.
Lycklig och läcker och sminkad.
Har jag verkligen valt detta själv?

Jag menar inte att hela världen ska springa omkring

i långkalsonger bara för att tjejer och killar
ska bli jämlika.et är okej att sminka sig.
Det är okej att raka benen och färga håret
och måla naglarna och smörja in sig
med fuktkräm.

Min tanke är inte att vi ska strunta i hur vi ser ut.

Men vi ska veta om att smink,
rakhyvlar och kläder har med makt att göra.

Det blir nämligen problem när jag känner

att jag MÅSTE raka benen.
När jag känner mig obekväm
om jag är osminkad. /.../

När jag tror att jag måste använda mig

av smink, smycken och parfym
för att vara vacker.
Då har jag tappat makten över mig själv.
Då har reklam, teve och tidningar
fått makten över mig.
Mina egna, mina vänners
och mina killars krav på mig har vunnit.
Könsrollen har vunnit.

Jag har förlorat.

Min seger är falsk.

Boken är utgiven på LL-förlaget, vilket betyder att texten är extra lättläst för att förenkla för alla med lässvårigheter. Jag gillar!!! Både innehållet och utsidan :) Kom och låna och läs - du blir snart också en spanare, jag lovar!

// L

Inga kommentarer: