2009-11-18

queen of förbjuden kärlek är tillbaka!


Och det med besked. Ni som känner till Katarina von Bredow vet vad jag snackar om . Syskonkärlek. Som om ingenting. Expert på att rodna. Hur kär får man bli? Till exempel :)

Förutom hennes näst senaste bok, Som jag vill vara, (där Jessica 15 år blir gravid och bestämmer sig för att behålla barnet) kan man nog påstå att den gemensamma nämnaren i samtliga av Bredows ungdomsböcker kretsar kring förbjuden, omöjlig och hopplös kärlek. Så också i senaste Bara inte du. Precis som tidigare är jag fast mer eller mindre direkt och sen går det liksom inte att sluta. Så fort jag får en liten stund över vill jag bara fortsätta läsa. Och läsa. Inte ens TV:n har lockat något vidare. Det är ju så man vill att det ska kännas när man läser, men det är inte så hemskans många författare som lyckas med konststycket att hålla ens intresse vid liv sida upp och sida ner. (Magnus Nordins senaste hör dock dit, men mer om hans senaste i nästa inlägg).

En liten rolig detalj i Bara inte du är att Jessica, 15-åringen som blev gravid och fick en bebis i Som jag vill vara, dyker upp på caféet där huvudpersonen i senaste boken jobbar. Emma heter hon, 20 år gammal och har precis flyttat till första egna lägenheten. Hon får det jobbigt på alla möjliga fronter på en och samma gång - föräldrarnas ouppklarade ständigt pågående tjafs (trots skilsmässa), brorsan som börjar bete sig mer skumt än vanligt, bästa kompisen Markus som visar upp nya, helt okända sidor och kanske först och främst: de förvirrade och totalt förbjudna känslor som helt otippat växer fram mellan Emma och Adrian som ju är Ellinors pojkvän...

Du kommer inte att bli besviken, promise!

Bilden lånad här.

// L

Inga kommentarer: