2009-05-13

betydligt värre än svininfluensan


Typ en vecka innan vi fick rapport om de första fallen av svininfluensan i Mexiko kollade jag på filmen Pestens tid. Coincidence? Jag kan ju meddela att det gjorde den eventuella pandemin bra mycket läskigare. Boken bakom filmen Pestens tid är skriven av skräckmästaren själv - Stephen King - så ni kan ju bara föreställa er dramatiken.

Handling:
Det visar sig vara riskabelt att laborera med biologiska stridsmedel. Ett experiment går snett och ett supervirus sprids rekordsnabbt över jorden med den följden att i princip hela vår civilisation stryker med, men inte alla! Det fåtal som klarar sig måste försöka bygga upp ett nytt samhälle från grunden och naturligtvis blir två olika läger - de goda mot de onda. Hur ska det gå i den sista och avgörande striden tro?

Boken är väldigt tjock, precis som en äkta King-roman ska vara, så ni som inte är på läshumör kan ju kolla in filmen (som från början var en miniserie för TV och därför över 6 timmar lång!) istället. Eller varför inte både bok och film? Hur som helst kan ni hitta både film och bok på biblioteket. Boken lånar ni gratis och filmen kostar 25 kr för tre dagar. Ett tips är att ni lånar den en onsdag, för då får ni ha den över helgen. Det kan ju behövas med en sån mastodontrulle :)

Kolla här så ingen hunnit före!

Bilden lånad här.

// L

2 kommentarer:

Emelie sa...

oj, creepy! jag älskade Rose Red när jag var 15, den är nästan lika lång och också baserad på en Kingroman tror jag.

Kult i Kumla sa...

Får se om jag törs se den framöver, kanske när vi sett alla buffy-boxarna...
// L