2008-05-13

serielovers


Jag älskar serieböcker! Eller, hmm, det där kanske lät lite överdrivet när jag tänker efter, för de serier jag älskar ryms inom en ganska snäv genre; typ självbiografier. Jag säger "typ" eftersom det inte alltid är 100 % självupplevt, men till största delen iallafall.

Jag har skrattat och gråtit över Åsa Grennvalls Cynisk romantiker, Mie, Det känns som hundra år och alla de andra, men det var nog Mats Jonssons Hey Princess som fick in mig på banan. Den utgör sista delen i en hel serie över Mats liv, de andra två heter Pojken i skogen och Unga norrlänningar. I Hey Princess flyttar Mats till Stockholm och kommer snabbt in i kretsen av de unga coola kultur - och mediapersonligheter som hängde på Hannas på Söder i Stockholm. (En liten skvallris: Mats och Åsa var ihop ett tag, båda skildrar detta i sina respektive serier - inte riktigt på samma sätt dock...)

För att snabbt få kolla på både svenska och utländska kvalitetsserier rekommenderar jag att ni börjar läsa Galago. Här finns ett axplock av mesta i stilväg och man hittar ofta nya favoriter. Kom och provläs här på biblioteket!

Bilden lånad här.

// L

Inga kommentarer: