2013-09-17

he's back!

Magnus Nordin alltså. SOM jag har längtat. För nu är han tusan bättre än han någonsin varit. Avgrundens änglar. Vansinnigt spännande och oerhört engagerande läsning. Man skulle önska att allt är en produkt av författarens har livliga (hemska) fantasi och att sånt här inte händer på riktigt, men är det något jag lärt mig så är det att verkligheten alltid överträffar dikten.

Det har pratats mycket om gromning i media på sista tiden. Hur viktigt och samtidigt hur svårt det är att skydda unga från onda människor på nätet. De flesta av oss blir upprörda och arga när vi läser om olika sorters övergrepp. Avgrundens änglar bestämmer sig för att inte bara bli arga. De vill slå tillbaka. Hårt.

"'Vi brukade sitta hemma hos mig och prata långt in på nätterna', fortsatte Molly. 'Vi diskuterade hur vi skulle kunna hjälpa tjejer och killar som råkat illa ut /.../ och som inte heller fått någon hjälp eller något stöd från samhället'. 'Vi fattade en sak', sa Samira. 'Det räcker inte med att bara snacka. Vi måste göra något också.' "

Att skipa rättvisa och samtidigt stå på det godas sida. Att inte agera utifrån hämnd. Svårt. När går man över gränsen? Och hur går man vidare när det visar sig att Ondskan sitter säkert på en av samhällets maktpositioner ?

Jag sträckläste. Det kommer du också att göra.

// L

Inga kommentarer: