2012-09-18

det är jag som är caroline

Ursäkta uttrycket, men herrejävlar! Hon drar fram som en tornado Caroline. (Caro Linn uttalas det, inte Caroline som man först tror när man ser titeln). Jag skrev för ett tag sedan om Alaska och ställde frågan om jag hade träffat någon Alaskaperson i verkliga livet och kom fram till nja. Det närmaste jag kan komma är Holly Golightly i Breakfast at Tiffany’s, en av mina favoritfilmer. Så kommer då en Caroline… Någon har jämfört henne med Lisbeth Salander, men jag vet inte. Många verkar störa sig på att hon är så bra på allt, men jag vet inte där heller. Jag gillar Caroline! Tror att jag skulle älska att hänga med henne som kompis, trots att hon bara är 17 år. 17 år men med en självkännedom som jag som 38-åring avundas henne. Precis som hos Alaska finns det en stor sorg i Carolines liv, men nu går vi händelserna lite i förväg.

Caroline flyttar hemifrån. Hon fixar inte fler mammabråk, hon bara drar. Det får ordna sig liksom. Och det gör det. Fast inte börjar det speciellt bra när hon tvingas söka upp Niklas, exet, som hon krossade hjärtat på. Kanske kan hon bo där lite grann bara?

Tack vare pappans kontakter lyckas hon skaffa sig ett jobb i en delikatessdisk på en stor mataffär. Matlagning är Carolines stora passion och begåvning, något hon delar med sin pappa. (Efter att ha läst den här boken känner man sig r ä t t misslyckad när man är en av dem som använder buljongtärningar…  ) Eftersom hon inte kan bo hos Niklas för evigt lyckas hon nästla sig in i ett kollektiv och får bo i typ matkällaren. Där träffar hon Stephanie, den första som faktiskt förstår henne fullt ut och den första som Caroline släpper allra längst in. Stephanie är en fyrtionåntingårig f.d. fotomodell och knarkare som nu pluggar till sjuksköterska. De blir enormt viktiga för varandra.

Caroline vet precis hur hon ska använda sig av sina fördelar, både utseendemässigt och personlighetsmässigt. Killar (och några tjejer) blir som besatta av henne, men när hon själv ramlar dit och vågar visa sig sårbar blir det katastrof.

Det här är en actionladdad bok om en självlysande tjej som kanske snart vågar stanna upp, sluta fly och ta itu med sina plågsamma minnen. Rekommenderas varmt.

// L

Inga kommentarer: