2010-11-23

här ligger jag och blöder


Ett stort grattis till Jenny Jägerfeld som vann Augustpriset för bästa barn-/ungdomsbok 2010! Boken heter Här ligger jag och blöder och är en av mina nya favoritböcker. (Grattis också till nystartade förlaget Gilla böcker som ligger bakom utgivningen).

Varför är det så bra då? Hmm. Ni vet hur det är ibland när man ska beskriva något som är sådär vansinnigt bra, men när orden kommer så blir det bara platt och ointressant? Så känns det lite nu. Det är liksom omöjligt att göra den här boken rättvisa genom att berätta om den, den måste upplevas! Men ok, jag ska göra ett försök.

Det är Maja som ligger och blöder. Hon råkar såga av sig en bit av ena tummen med en elektrisk sticksåg under en skulpturlektion. Gudars vad ont det gör! Hon tuppar av och när hon senare sitter på akuten och blir omplåstrad dyker hennes pappa upp. Han är övertygad om att hon gjort det med flit - som ett rop på hjälp typ. Maja fattar ingenting, vem sågar av sin egen tumme med flit liksom?

Maja bor med sin pappa och han känner att han inte riktigt vet vem hon är och hur hon mår. Mamman i Norrköping åker hon till regelbundet, men när hon nu kommer dit med tummen i bandage så är mamman försvunnen. Puts väck. Och hennes mobil ligger kvar i lägenheten.

Mysteriet med mammans försvinnande vävs skickligt ihop med Majas tumsmärtor och kärleksäventyr. Den är både vansinnigt rolig och emellan varven djupt sorglig, en balansgång som författaren elegant fixar med skönt ironisk, svartsynt humor. OCH hon får verkligen till slutet. Det hör inte till vanligheterna tycker jag.

Sammanfattningsvis: läs läs läs!!!

// L


Inga kommentarer: