2010-05-11

debut


En av mina absoluta favoritböcker är en bok som heter Sömnlös, skriven av Barbara Voors. Första gången jag läste den (ja, det blev mer än en gång) blev jag verkligen drabbad. Det var som att mitt eget jag drogs in i berättelsen och ibland var det nästan läskigt. Jag har även plöjt hennes övriga böcker, men hittills har ingen nått till samma höga nivå som Sömnlös - enligt mig alltså.

Häromdagen när jag kollade in lite nya ungdomsböcker såg jag till min förvåning och förtjusning att Barbara Voors skrivit sin första ungdomsroman. Den boken var min bilbok i helgen. Emmy Moréns dubbla liv heter den och handlar om Emmy Morén (surprise!) och Emmy Morén. "Men vänta nu, vad då två Emmy Morén" tänker ni kanske? Ja, det är just det som är det skumma! Efter att ha googlat sitt namn hittar 15-åriga Emmy Morén den 29-åriga Emmy Morén och de två börjar brevväxla. Och det är inte bara namnet som stämmer, de verkar vara rätt lika till sättet också... Emmysarna hittar styrka och tröst hos varandra, men successivt växer en känsla hos båda två att det är något som inte stämmer...

Rekommenderas! Men Sömnlös kickar a**!

Bilden lånad här.

// L

Inga kommentarer: