2008-12-09

decembertips från emelie


"Hej alla bloggläsare! Nu har jag gått och blivit förälskad i en bok igen. Den här gången är det The ladies of Grace Adieu and other stories av Susanna Clarke som jag går runt och tänker ömma tankar om ibland. Susanna Clarke är mest känd för sin debutbok Jonathan Strange & Mr Norrell, som handlar om två magiker i ett viktorianskt England i en alternativ värld där magi existerar (om än knappt i början av boken). Jonathan Strange-boken är visserligen bra, men oändligt (över 800 sidor!) lång och bitvis ganska långsam.

Om man som jag sträckläser boken över en helg (vilket är en ganska fantastisk bedrift när man har en liten bebis) så kommer man verkligen in i boken. Nu är jag glad att jag läste den, men jag kommer nog inte läsa den igen i första taget som jag annars brukar göra med bra böcker. The ladies of Grace Adieu däremot är en bok med noveller som utspelar sig i samma värld som Jonathan Strange, men eftersom det är noveller så hinner inte författaren ha massor av onödig text vilket gör att novellerna är mycket bättre än tegelstensboken. Novellerna är roliga, tänkvärda, sorgliga, läskiga och framförallt magiska! Så kolla in The ladies of Grace Adieu och om du gillar den så ge dig i kast med Jonathan Strange."

Tack Emelie!

Bilden lånad här.

// L

Inga kommentarer: