2011-11-22

augustpriset


2011 års Augustpris för årets svenska barn- och ungdomsbok gick till Jessica Schiefauer och hennes bok Pojkarna! Pojkarna är en berättelse om Bella, Momo och Kim som är 14 år och som om nätterna dricker av en nektar som förvandlar dem till pojkar. En bok om könsroller och identitet. Kan berätta mer när jag läst den...

När jag var på bokmässan tidigare i höstas så hörde jag Jessica Schiefauer prata om hur hon tänker när hon skriver böcker. Hon sa att hon inte har en läsare framför sig, hon tänker inte på vem hon skriver till utan hon skriver sin berättelse utan att tänka på vem som förstår den, om man kan gilla den som under 18 eller så. Hon visste till exempel inte att Pojkarna skulle klassas som ungdomsbok, hon skrev den och sedan fick förlaget avgöra om den skulle säljas som vuxen- eller ungdomsbok. Intressant tycker jag. Vad är egentligen en ungdomsbok?

/Sofie

1 kommentar:

linda sa...

Åh, kul! Den vill jag verkligen läsa!
//Linda