2011-08-23

Gayle Forman


I helgen har jag läst Om jag stannar, en spännande och trovärdig historia om Mia som är 17 år och råkar ut för en tragisk bilolycka. Mia blir medvetslös och man får följa hennes tankar och tillbakablickar under 24 timmar. Boken handlar om en tragedi, men också om musik (Mia spelar cello) och kärlek (Mias pojkvän heter Adam och är rockartist). Och det bästa är att det finns en uppföljare! I uppföljaren är det Mias pojkvän Adam som berättar. Den heter När jag lät dig gå och utspelar sig tre år efter bilolyckan. I denna bok är Mia hyllad cellist och Adam har slagit igenom och kallas rockstjärna, men de bor på olika sidor av kontinenten (böckerna utspelar sig i USA). Två böcker om samma historia alltså, med två olika röster.
Vädigt bra båda!

Jag är förresten Lindas vikarie medan hon är hemma med bebis. Sofie heter jag. Hej! Nu är bloggen igång igen. Vi ses!/S

Inga kommentarer: